Online mentoring
Mentoring účastníku v online prostoru má jistá specifika, především s ohledem na komunikaci s nimi. V této kapitole se dozvíš, jak na to.
Komunikační kanály
Účastníky DOFE Online nebudeš vídat stejně, jako je vídají vedoucí třeba ve škole. Proto je vhodné, aby sis s účastníkem nastavil vhodné kanály pro komunikaci. Pokud to lze, určitě využijte možnosti se osobně potkat, posílíš tím vztah s účastníkem a komunikace online bude pro obě strany snažší.
Online Record Book
Aplikace ti dává neustálý přehled.
Než účastníka kontaktuješ, podívej se na jeho profil, ať máš nejčerstvější informace.
Přímo v ORB můžeš komentovat záznamy nebo poslat zprávu při neschválení aktivity.
Tipy na komunikační kanály
Pro rychlou komunikaci můžete využít jiných komunikačních kanálů, na kterých se s účastníkem domluvíš. Pro účastníky je online prostředí přirozené, najděte nástroj, který budete využívat oba.
Zásady dobré komunikace
Životní cyklus mentoringu
Proces mentoringu má několik fází. Provedeme tě jimi krok za krokem, aby byla tvoje spolupráce s účastníkem co nejhladší a nejpříjemnější.
První kontakt a navázání vztahu
Jakmile dostaneš kontakt na svého účastníka, ozvi se mu co nejdříve. První dojem je důležitý a včasná reakce využije jeho počáteční motivaci.
Zvol, co je ti příjemnější, jestli e-mail nebo telefonát.
Představ se, vysvětli svou roli a domluvte si termín a platformu pro úvodní online schůzku (ideálně videohovor).
Úvodní online schůzka
Vyhraď si na ni dostatek času. Cílem je vzájemné poznání a navázání důvěry.
Pomáháme nastavit cíle
Podstatou DOFE je osobní výzva. Cíl nemusí být světoborný, ale měl by pro účastníka představovat dostatečnou výzvu a vést k jeho zlepšení. Tvou úlohou je ho provést volbou cíle a pomoci mu ho správně nastavit. K nastavení cílů ti pomůže metoda SMART.
Jak nastavit cíle u aktivit si projdi v této kapitole Navigátoru.
💡Tipy na otázky při výběru aktivit: Co tě zajímá? Co tě baví? V čem by ses chtěl zlepšit? Čím trávíš nejvíce času? O čem si můžeš hodiny povídat? Co tě nebaví, co víš, že určitě nechceš dělat? Na které aktivity, které už teď děláš se nejvíce těšíš? Co vnímají ostatní, že ti jde? Co jsi chtěl/a vždycky zkusit? Kdo by mohl být hodnotitelem vybrané aktivity?
Cíl v oblasti dobrovolnictví nemusí být nutně SMART. Důležitý je dlouhodobý závazek a jasně popsaný problém, který chce účastník řešit.
Průběžná podpora a motivace
V průběhu plnění programu je tvým hlavním úkolem účastníka motivovat a podporovat. Oceňuj i malé pokroky a dodržuj zásady mentoringového přístupu. Využívej k tomu online komunikační kanály.
Technika zpětné vazby v 6 krocích
Sděl cíl: Jak má zpětná vazba pomoci.
Konkrétně popiš: Čeho sis všiml (chování, událost).
Popiš svou reakci: Vysvětli možné důsledky.
Dej prostor pro vysvětlení: Nech druhou stranu reagovat.
Navrhni řešení: Zeptej se na jeho názor, případně nabídni svůj.
Shrň domluvu: Zopakuj jasně výslednou domluvu.
Ukončení a oslava úspěchu
Po každé dokončené oblasti (pohyb, dovednost, dobrovolnictví, expedice) zhodnoťte s účastníkem jeho zkušenosti.
Co se naučil? Jaké překážky překonal?
Jaké "hard skills" (např. kolik písní umí zahrát) a jaké "soft skills" (plánování, práce v týmu) získal?
Co mu plnění přineslo? Co by udělal jinak?
Last updated
Was this helpful?