Expediční výcvik
Expediční výcvik nebo cvičná expedice pomáhá týmu účastníků se připravit na expedici. Slouží to jako důkladná příprava na ostrou expedici.
Je nezbytné účastníky provést 12 oblastmi expedičního výcviku. To jakou formu zvolíš pro jednotlivá témata je na tobě (prezenční, online, samostudium). Doporučujeme si však ověřit, že účastníci tématu rozumí.
V průběhu výcviku / cvičné expedice dává školitel zpětnou vazbu týmu a doporučuje věci ke zlepšení před ostrou expedicí.
Po cvičné expedici je nezbytné provést reflexi.
Reflexe by se měla zaměřit na to, co účastníci na cvičné expedici zažili, co se díky tomu naučili a zda díky svým zážitkům zjistili, čeho se na ostré expedici vyvarovat. V reflexi se zaměřte i na to, co se expedičnímu týmu na cvičné expedici naopak povedlo.
12 oblastí expedičního výcviku DOFE
Plánování trasy
Cíl: Naučit účastníky pracovat s mapou, časovým itinerářem a efektivně plánovat trasu expedice. Účastníci by na konci měli být schopni orientovat se v mapě, zvolit vhodnou oblast, přizpůsobit trasu terénu, počasí, fyzickým možnostem a zdraví všech členů, respektovat pravidla chráněných území (např. CHKO, národní parky), naplánovat tábořiště a počítat s riziky (brody, náročné úseky...)
Při plánování expedice také diskutujte týmový účel, který může rozhodnout o lokalitě celé expedice. Týmový účel je jedinečný projekt nebo téma, kterému se tým věnuje během expedice (např. dokumentování hmyzu, poznávání architektury). Účel nesmí být jen „přesun z bodu A do bodu B“ – má své pedagogické přínosy (podpořit spolupráci, rozdělení rolí při plnění účelu apod.) Více o
Tipy
Orientace v terénu
Cíl: Naučit účastníky pracovat s mapou a buzolou. Práci s mapou a buzolou/kompasem by měl ovládat každý člen expedice. Je důležité také se naučit vnímat orientační body jak na mapě, tak během expedice.
Dovednosti: Určení vlastní polohy, čtení vrstevnic, znalost mapových značek, určení azimutu, přepočet měřítka v mapě na reálné vzdálenosti.
Tipy
Expediční vybavení a jeho používání
Cíl: Naučit účastníky zodpovědně sbalit a nést vybavení. Účastníci by si měli udělat seznam věcí:
které si vezmou do týmu, a rozdělit, kdo co ponese (lékárnička, vařič, bomba, stany apod.),
které si vezme každý pro své potřeby (oblečení, hygienické potřeby apod.).
Tipy
Týmová spolupráce
Cíl: Budovat efektivní spolupráci a rozdělení rolí v týmu.
Všichni účastníci by měli ovládat dovednosti všech uvedených oblastí a být připraveni pomoct v jakémkoliv momentě při jakémkoliv úkolu, přesto je vhodné rozdělit role v týmu a určit každému členovi/dvojici zodpovědnost za něco jiného. Role mohou být: navigátor, zdravotník týmu, kuchař, dokumentarista apod.
Pokud se účastníci neznají je dobré zařadit i různé teambuildingové aktivity nebo aktivity, při kterých mají členové možnost se lépe poznat.
Dovednosti specifické pro zvolený způsob přesunu
Cíl: Seznámit účastníky se specifiky cestování podle zvoleného typu expedice a připravit je na putování z praktického hlediska.
Nejčastějším způsobem putování je pěší turistika. V případě vodáckých/cyklistických či jiných expedic je nutné věnovat část výcviku dovednostem a znalostem odpovídajícím typu přesunu (např. při volbě cyklo expedice je potřeba zařadit do výcviku také dovednosti týkající se opravy kola, bezpečné jízdy na kole či pravidla silničního provozu).
Způsoby pozorování a zaznamenávání dle týmového účelu expedice
Cíl: Účastníci budou vědět jaké prostředky potřebují pro zaznamenávání svého účelu expedice a jak budou výstupy následně zpracovávat.
Tato oblast záleží na týmovém účelu a formě závěrečné zprávy. Pokud si expediční tým zvolí jako svůj účel měření kvality vody, pak musí být seznámen s tím jakým nástrojem bude měření probíhat, jak rozumět hodnotám a jak je správně zaznamenávat. Pokud má být závěrečnou zprávou video, alespoň jeden z účastníků by měl ovládat střih videa.
Nech účastníky, aby si sepsali, co pro plnění svého týmového účelu budou na expedici potřebovat. také je nech připravit tabulky či záznamové archy, které budou pro plnění potřebovat.
Všímavost k druhým a okolí
Cíl: Vést účastníky k tomu, aby vnímali okolní prostředí a učili se respektu k místní kultuře a rozmanitosti.
Všechny expedice musí mít jasně stanovený účel. To má zabezpečit, aby si účastníci vytvořili vztah k oblasti, kterou budou putovat, a aby si při své cestě všímali okolí. Během expedice můžeme potkávat různé jiné kultury, náboženské či etnické menšiny apod. Je důležité umět respektovat a mít pochopení pro druhé. Předtím než podobně odlišnou oblast navštívíme, je dobré si o dané kultuře něco nastudovat.
Motivujte účastníky k tomu, aby si o místech, kde se budou pohybovat, zjistili zajímavé příběhy, historická fakta a kulturní odlišnosti.
Last updated
Was this helpful?