Realizace expedic
V této kapitole se dozvíš, jak by měla vypadat příprava expedice, její realizace a na co by sis měl dát pozor.
Co potřebuji vědět jako školitel před expedicí?
Jak se připravit na expedici s účastníky?
Úvodní online nebo osobní schůzka se skupinou
Představení výcviku a průběhu expedice.
Zjištění očekávání a zkušeností účastníků.
Seznámení s 10 podmínkami expedice DOFE.
Rozhodnutí o typu expedice (pěší, cyklo, vodácká...).
Vytvoření plánu pro expediční výcvik
O expedičním výcviku a jeho náležitostech se dozvíš v této kapitole.
Každou oblastí výcviku lze účastníka provést prezenčně, distančně (online), samostudiem i prakticky.
Počet setkání v rámci expedičního výcviku závisí čistě na zkušenosti expedičního týmu a je čistě na posouzení školitele expedice.
Doporučujeme vytvořit si uložiště na sdílení úkolů a výstupů (např. Google Drive, Classroom) z expedice.
Realizace expedice
Jak na správný dozor během expedice?
Zvol vhodný způsob dozoru dle schopností skupiny
Vzdálený dozor – sleduješ postup týmu pomocí GPS Trackeru a nebo se potkáváš se skupinou na domluvených checkpointech. Můžeš se pohybovat pěšky, na kole nebo autem mezi různými expedičními skupinami.
Nepřímý dozor – nejsi přímo se skupinou, ale v její blízkosti. Jdeš například před skupinou nebo za ní.
Přímý dozor – jdeš po celou dobu se skupinou, ale neměl bys zasahovat do jejího rozhodování. Tuto možnost často využívají školitelé u účastníků mladších 15 let.
Výběr vhodného typu dozoru závisí na zralosti skupiny, zkušenostech účastníků, lokalitě i počasí. Pokud máš s týmem důvěru, zvládnou i vzdálený dohled s přehledem – důležité je, aby vždy byla zajištěna bezpečnost a možnost rychlého zásahu.
Co bys jako dozor dělat neměl?
Vést tým nebo pomáhat s navigací.
Nosit vybavení nebo zasahovat do rozhodování týmu.
Nutit tým do určitého postupu.
Předčasně ukončit expedici bez dostatečného důvodu.
Zlehčovat nebo přehlížet signály nepohody nebo ohrožení.
Povinnosti a náležitosti expedice
Účastnicí expedice musí:
Školitel expedice musí:
Hodnotitel expedice musí:
Doporučení od Národního centra
Vytvářej pozitivní atmosféru: oceňuj pokroky a zajisti účastníkům bezpečný prostor pro chybování během plánování. Jen z chyb se může zrodit povedená a bezchybná expedice.
Zapoj školní komunitu: expedice může být i školním projektem (např. výzkum lokální flóry, dokumentace historie regionu, úklid krajiny).
Sdílej výstupy: fotky, videa, deníky – ideálně i na webu školy a na sociálních sítích.
Last updated
Was this helpful?