Mentoring

Nastavil jsi s účastníky cíle a aktivity a teď už je to na něm? Ale kdepak, teď se stáváš pro svého dofáka mentorem, který mu pomůže dotáhnout DOFE dokonce, abyste to mohli společně oslavit.

🦸‍♂️Jak se stát mentorem?

1

Buď průvodcem a partnerem

  • Pomoz účastníkovi stanovit cíle dle metody SMART a dohlížej na jejich plnění.

  • Sleduj pokrok účastníka a dávej mu pravidelnou zpětnou vazbu.

  • Oceňuj i malé pokroky a pravidelně podporuj účastníka.

2

Rozvíjej vztah založený na důvěře a respektu

  • Buď pro účastníka důvěryhodným dospělým, který se zajímá, naslouchá a motivuje.

  • Veď neformální, ale respektující dialog založený na partnerství.

  • Pomoz mu najít vnitřní motivaci a překonávat překážky.

3

Ponechávej odpovědnost na účastníkovi

  • Neřeš problémy za účastníka, ale pomáhej mu najít vlastní řešení.

  • Nechávej účastníka samostatně se rozhodovat, i za cenu, že udělá chybu.

  • Nevedeš ho k výkonu, ale k růstu.

4

Dávej mu konstruktivní zpětnou vazbu

  • Kritizuj s respektem, jasně a s cílem zlepšení.

  • Veď účastníka k reflexi a uvědomění.


🚫 Co bys jako mentor dělat neměl?

❌ Nahrazovat odbornou pomoc

Nejsi psycholog ani terapeut. Pokud má účastník vážné problémy (např. úzkosti, domácí násilí, poruchy příjmu potravy), měl by být citlivě nasměrován na odborníka, ať už školního psychologa, krizové centrum nebo rodiče.

Vedoucí Marek si všiml, že jedna z účastnic, Klára, je na schůzkách poslední měsíc uzavřená, ztrácí motivaci a zmínila, že doma „to není úplně v pohodě“. Marek jí chtěl pomoci a začal s ní pravidelně probírat její rodinnou situaci. Klára se mu sice svěřovala, ale brzy začala být závislá na jeho podpoře a ztrácela důvěru k ostatním. 💡 Řešení: Marek měl projevit zájem a podpořit Kláru v tom, aby si promluvila s odborníkem – třeba školní psycholožkou. Nabídl jí, že jí pomůže domluvit schůzku, a zároveň si udržel roli podpůrného, ale ne zasahujícího dospělého.

❌ Řešit vše za účastníka

Jako vedoucí nejsi spasitel dofáků. Nemáš rozhodovat místo účastníka, ale klást mu otevřené otázky, které ho navedou k samostatnosti.

Vedoucí Jana si všimla, že Adam dlouho odkládá výběr aktivity v sekci „Dovednost“. Místo aby ho vedla otázkami, rovnou mu našla kroužek keramiky a domluvila mu hodnotitele. Adam nakonec aktivitu formálně splnil, ale brzy ztratil zájem. 💡 Řešení: Jana mohla s Adamem prodiskutovat jeho zájmy, dát mu čas na hledání a pomoci mu stanovit kritéria výběru. Tak by se sám zapojil a cítil odpovědnost za své rozhodnutí.

❌ Být autoritativní

Program DOFE nestojí na direktivním řízení, ale na osobní motivaci a autonomii účastníka. Jako vedoucí by se měl vyvarovat manipulace nebo nátlaku.

Vedoucí Petr nařídil všem, že expedice se bude konat v Beskydech a bude pěší. Účastníkům rozhodnutí oznámil bez diskuse. Tým ztratil motivaci a začaly vznikat konflikty. 💡 Řešení: Petr měl dát týmu na výběr ze dvou variant a vést diskuzi o výhodách a rizicích. Tím by podpořil týmovou spolupráci a zvýšil vnitřní motivaci účastníků.

❌ Přehnaně kritizovat

Kritika by nikdy neměla účastníka ponižovat a ubírat mu na motivaci. Musí být konkrétní, věcná a směřovat k podpoře a řešení.

Vedoucí Eva komentovala reflexi po expedici slovy: „Tohle je na bronz vážně slabota, od stříbrného týmu bych čekala víc.“ Tím účastníky znejistila a jeden z nich začal zvažovat, že skončí. 💡 Řešení: Eva mohla ocenit, co se povedlo, a na zlepšení se ptát formou: „Co by šlo příště udělat jinak?“ nebo „Co vás nejvíc překvapilo a proč?“ — tak by podpořila růst i motivaci.


👨‍💻Jak často s dofákem komunikovat?

  • Doporučujeme, aby ses setkával s účastníky alespoň jednou měsíčně.

  • Je jedno, jestli se s účastníkem potkáš osobně, online, samostatně nebo hromadně s ostatními dofáky.

  • Pokrok účastníka sleduj v aplikaci ORB, kde můžeš jednotlivé záznamy účastníka okomentovat.

  • Zpětná vazba pro dofáka je součástí každého kontaktu – ať už v rámci online kanálu, během schůzky nebo při společné reflexi dané aktivity.


Last updated

Was this helpful?